Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » Meerwaarde Fasttrack na CVA

Meerwaarde Fasttrack na CVA

Auteur: Anniek Redeker Afstudeeronderzoek HBO-verpleegkunde bij Archipel Dommelhoef revalidatie 1

Doel van het Fasttrack-proces Het Fasttrack-proces is bedoeld om relatief mild aangedane CVA-cliënten sneller vanuit het ziekenhuis naar de geriatrische revalidatiezorg (GRZ) te laten doorstromen. Hierdoor hoeven cliënten niet onnodig lang te wachten om te kunnen starten met de revalidatie en is er in het ziekenhuis plek voor volgende patiënten, wat positief effect heeft op de patiënt en de zorg in het algemeen. Dit proces is in 2021 ontwikkeld tussen enkele zorginstellingen binnen de keten van het CVA-Netwerk Eindhoven-de Kempen.

Onderzoek door kwalitatieve casestudie Om de kwaliteit van zorg en afstemming binnen dit proces te verbeteren, is middels een casestudie onderzocht hoe cliënten, hun naasten en zorgprofessionals het Fasttrack-proces ervaren bij Archipel Dommelhoef revalidatie 1: vanaf opname tot ontslag. Voor deze kwalitatieve casestudie zijn twee cliënten, hun naasten en meerdere zorgprofessionals betrokken via observaties en interviews. De gegevens zijn geanalyseerd via de thematische analyse volgens Braun & Clarke (2006). Resultaten laten vijf thema's zien Er zijn vijf hoofdthema's uit het onderzoek naar voren gekomen:

  1. Beperkte overdracht: De informatie vanuit het ziekenhuis is vaak summier en komt binnen de structuur van de revalidatie-afdeling laat binnen ten opzichte van reguliere opnames. Dit zorgt voor onduidelijkheid bij de start van het revalidatieproces.
  2. Verwachtingsverschillen: Zorgprofessionals weten wat het Fasttrack-proces inhoudt, maar cliënten en naasten zijn vaak onvoldoende geïnformeerd. Hierdoor ontstaat onduidelijkheid over het verloop en de duur van de opname.
  3. Twijfel over geschiktheid: In beide onderzochte casussen werd door zorgverleners en cliënten de vraag gesteld of de cliënt wel in het juiste traject zat: Fasttrack, reguliere opname of ambulante revalidatie.
  4. Verschillen in werkwijze van zorgprofessionals: Sommige zorgprofessionals geven aan dat bij Fasttrack-cliënten een andere werkwijze wordt gehanteerd, namelijk een snellere start van de behandeling, vaak met een hogere frequentie. Niet alle zorgprofessionals passen deze werkwijze toe.
  5. Organisatorische voordelen: Fasttrack wordt gezien als efficiënt en financieel aantrekkelijk voor de organisatie, maar vraagt om betere informatieoverdracht en afstemming met de cliënt.

Drie verbeterpunten Het Fasttrack-proces heeft een grote meerwaarde in ons huidige zorgsysteem, maar kent in de praktijk nog knelpunten. Het proces kan verbeterd worden op gebied van communicatie over en naar de cliënt en het afstemmen van het revalidatietraject.

Er zijn drie aanbevelingen uit het onderzoek gekomen:

  • Om de efficiëntie van het Fasttrack-proces te bevorderen, is het belangrijk dat alle zorgprofessionals eenzelfde werkwijze gebruiken. Bespreek vooruitgang van cliënten in het eerst mogelijke multidisciplinaire afstemmingsoverleg, om onnodige opnameverlenging te voorkomen. Momenteel kan een cliënt 7 dagen moeten wachten tot een multidisciplinair overleg, wat op deze wijze verkort kan worden tot maximaal 4 dagen.
  • Cliënten en naasten hebben meer duidelijkheid nodig over wat het Fasttrack-proces inhoudt. Ontwikkel daarom een toegankelijke Fasttrack-folder voor cliënten en naasten. Deze folder kan bij ontslag uit het ziekenhuis naar de revalidatie-afdeling uitgereikt worden. De ontwikkeling van deze folder ligt bij het CVA-netwerk Eindhoven-de Kempen.
  • Verduidelijk het therapeutisch klimaat voor cliënten en zorgprofessionals. Zo zijn de verwachtingen van cliënten en zorgprofessionals helder en worden cliënten zo snel mogelijk klaargestoomd om terug naar huis te kunnen.

Lees hier het gehele onderszoeksverslag